De spin-off van de Foodybox

KOOG AAN DE ZAAN - Het is tijd voor de laatste Foodybox van het jaar: de Foodybox Kerst. De Foodybox mag dan inmiddels een begrip zijn, maar als het aan Robert Kroon, eigenaar van Kroon op het Werk, ligt, blijft het echte effect soms onzichtbaar. Achter de schermen wordt dag en nacht gemonitord wat er met de box gebeurt.

Foodybox | door Rosanne Wormgoor

Kroon gaat ervan uit dat de meeste mensen inmiddels wel weten wat de Foodybox is, maar benadrukt dat de spin-off, het effect erna, vaak onderbelicht blijft. “Het stopt niet bij het versturen van de doos”, legt hij uit. “We hebben hier een team dat 24/7 handmatig monitort wat er met de inhoud gebeurt. Omdat sommige resultaten, zoals Instagram Stories die na 24 uur verdwijnen of posts zonder hashtags, niet automatisch te traceren zijn, vereist dit handwerk. Na afloop ontvangt de klant een uitgebreide managementrapportage met onder andere het aantal posts, artikelen en het bereik. Dan kunnen ze precies zien: dit heeft het me gekost en dit heeft het opgeleverd.” Volgens Kroon onderschatten klanten vaak hoeveel werk hier in zit. “Sommigen denken: we sturen zelf wel een doos, maar als ik dan vraag hoe ze het effect gaan meten, blijft het vaak stil.”

Foodybox-video
Bij de kersteditie keert de Foodybox-video terug. Deze werd in het verleden altijd opgenomen, maar dat heeft een periode stilgelegen. “We maken twee soorten video’s”, vertelt Kroon. “Enerzijds is dat een inboxing video, oftewel wat zit er in de doos. Dat sturen we naar de ontvangers van de box, zodat ze weten wat eraan komt en wat het verhaal achter de merken is. Het maken van een video klinkt simpel, maar dat is niet zo. Je moet een mooie locatie uitkiezen en je hebt veel mensen nodig, onder andere een heel videoteam en een chef. Naast de video voor de ontvangers, maken we aparte video’s voor de klanten; een filmpje helemaal gericht op het merk zelf. Die kunnen zij gebruiken op hun eigen social media en website. Dat is een waardevol iets, want het maken van een video kost wel een paar duizend euro als je dat zelf doet en bij de Foodybox krijg je dat er gratis bij.”

Lijnextensies
In de Foodybox Kerst zitten weer veel verschillende producten. Als voorbeeld noemt Kroon het merk Kaazanova. “Dat is een compleet nieuw product. Het is een soort kaasdip, waarin je een stokbroodje kan dippen. Zij hebben niet eerder met ons samengewerkt. Je ziet dat de Foodybox vaak het begin is van meer. Wat daarnaast opvalt, is dat proteïne weer om de hoek komt kijken. Er zit een product van XXL Nutrition in de box. Het bedrijf van Instant Protein Oats. Je ziet verder dat steeds meer merken lijnextensies maken. De Pindakaaswinkel heeft een lijnextensie gemaakt met chocopasta, dus dat is een mix van pindakaas met chocopasta.” Heeft Kroon het afgelopen jaar nog feedback gekregen waar hij iets mee heeft gedaan? “Ik heb als advies gekregen om de doos nog beter in te pakken. Daar zijn we mee aan de slag gegaan en we hebben gehoord dat klanten het leuk vinden om meer toelichting te krijgen over de cijfers, dus we leggen onze presentaties nu beter uit”, sluit hij af.

Bron: dit artikel verscheen in Levensmiddelenkrant, het b2b-vakblad voor alle professionals in de foodretail. Deelnemers in  de Foodybox krijgen in deze uitgave een advertorial.

Remco Hovemann

Your friend from Mokum

https://www.matjo.nl
Volgende
Volgende

Met pijn in het hart…